Søren Stensby: Mellem folk og verdensmusik

By Søren Jensen Lund |
Søren Stensby har opnået stor succes med psycho-balkan-gruppen Tako Lako. Men imellem turnéerne søger han de nordiske folkemusikrødder i trioen Fjärin. Folkemusik.dk mødte Søren Stensby på HQ i Aarhus før Tako Lakos koncert om aftenen.

Jobbet på HQ er Tako Lakos sidste på en kort Danmarks-turné, og så tager violinisten Søren Stensby og resten af bandet turen til branchefestivalen South By South West (SXSW) i Austin, Texas. Her håber de, at Tako Lako kan få hul igennem til det tyske marked.

Traditioner og områder

“Alle de tyske branchefolk er derovre,” svarer Søren Stensby på spørgsmålet om, hvorfor man tager helt til USA for at komme til at spille i Tyskland.

Efter SXSW står den på cd-release med trioen Fjärin, hvor Stensby sammen med Johannes Vaht og Kasper Ejlerskov tager udgangspunkt i de nordiske folkemusikrødder. Selvom folkemusikken genremæssigt er beslægtet med verdensmusikken, mener Søren Stensby stadig, der er forskel på de to:

”Folkemusikken bliver tit regelbundet i forhold til traditioner og områder. Det er især i Danmark, og jeg tror, det har rigtig meget at gøre med, at den er blevet institutionaliseret i forhold til konservatoriet i Odense, der bygger meget på traditionerne i dansk og nordisk folkemusik.”

“Det er fedt, at man bevarer den tradition, men jeg opfatter det lidt, som om folkemusikken hænger meget fast i traditionerne, hvor verdensmusik er musik fra hele verdenen.”

Sammenblandet musik

Søren Stensby startede selv med at spille klassisk, og i gymnasiet trak især reggae- og ska-musikken. Siden startede Tako Lako op, og det er folkemusikken, han har mødt sidst:

”Det er først her for tre-fire år siden, hvor jeg kom på folkemusikstævnet ROD, jeg blev introduceret til den verden. Det var et miljø, jeg overhovedet ikke havde kendskab til.”

“Jeg har et meget afslappet forhold til traditioner. Jeg aner sgu ikke, hvordan man spiller en dansk polka som en dansk polka –  måske fordi jeg startede med at lave en masse sammenblandet musik i mine reggaebands og i min verdensmusik.”

Hvordan kan man høre den sammenblanding i Fjärin?

”Det er ikke sådan med Fjärin, at vi har besluttet os for at lave nordisk folkemusik. Det er et sammensurium af alle mulige genrer. Det skal klinge af noget folkeligt, og så må vi bare gøre, hvad vi har lyst til. Så jeg trækker nok mest på den lyd, jeg har fået fra folkemusikmiljøet. Det er den lyd, jeg synes, er fed at dyrke i forhold til Fjärin. Men på grund af inspirationerne fra alt det andet kommer der også nogle skæve taktarter, nogle tyrkiske skalaer, og der bliver også tit trukket noget irsk med indover.”

Kommerciel, men kompromisløs

Da Søren Stensby første gang deltog på ROD, var Tako Lako allerede blevet kendt i det miljø, og han oplevede, at der også blev spillet meget verdensmusik i folkemusikmiljøet. Alligevel mener han, der er forskel på det publikum, han møder, når han spiller med Fjärin og det, der kommer til Tako Lakos koncerter:

”Fjärin har ofte et lidt ældre publikum; et publikum, der godt kan lide at sidde ned og nyde musikken. Jeg ved så ikke, om det generelt er forskellen på folkemusik og verdensmusik, eller om det bare er forskellen på de to bands. For jeg har også tit oplevet, at folkemusikelskere godt kan lide at danse. Der er også en hel masse folkedans forbundet med den musik.”

“I Tako Lako har vi tænkt meget kommercielt. Vi har fra starten tænkt, at det kan godt være, vi spiller verdensmusik, men det kan blive lige så stort, som hvis vi var Medina. Det har været mind-settet fra dag ét. Vi har ikke gået efter at spille på verdensmusikfestivaler og -spillesteder. Vi har sagt med det samme, at vi skulle spille på Roskilde Festival, vi skulle på den store turné i England, vi skulle spille på de store branchefestivaler, og vi skulle udgive plade på Sony Music. Det skal være stort og kommercielt det hele, og der er ikke noget, der skal holde os tilbage.”

“På den måde er vi kommet ud til et bredt publikum af unge mennesker – tit gymnasieelever og folk, der kan lide at gå i byen og komme ud og feste.”

Har I så måttet gå på kompromis med musikken?

”På ingen måde. Vi laver den musik, vi vil lave, og så finder vi ud af, hvordan vi kan få den musik bredt ud. Den skal ud, fordi den er god, og et popvant publikum kan godt klare den her musik. Det skal ikke være en begrænsning, at vi laver noget musik, der er lidt skævt og mærkeligt.”

En håndfuld bands

Hvilke muligheder har Fjärin og andre folkemusikbands for at få lige så stor succes som Tako Lako?

”Det er noget mere begrænset, fordi der ikke er helt så mange medier for det. Det er sjældent, man kan høre folkemusik i radioen, og der er alligevel et stykke vej for et folkemusikorkester for at komme ind på nogle større, kommercielle festivaler med stort publikum.”

“Det er nok også folkemusikkens problem, at det er den samme håndfuld bands, som spiller på alle de samme folkemusikfestivaler, som tit vinder priserne, og som man læser om i magasinerne inden for folkemusik. Hvis man følger med på nogle mere kommercielle medier, så er der hele tiden nye navne, og der er en udvikling i musikken. Problemet er måske, at folkemusikken stagnerer lidt i et miljø med de samme musikere, de samme publikummer og de samme festivaler.”

“I Fjärin har vi lidt taget konsekvensen og sagt, at med det her orkester er det folkemusikstederne, vi går efter, fordi der dér er et publikum, der elsker denne her musik. Der er sgu langt, hvis vi skal have det ud på det mere kommercielle, brede marked.”

Links

Fjärin: www.fjarin.dk

Tako Lako: takolako.dk

Mother Lewinsky: www.facebook.com/motherlewinsky

Diskografi

Med Fjärin:

2011 – Krydsning Gateway Music

2013 – Mixtur GO’ Danish Folk Music

Med Tako Lako:

2010 – Kick-Start (ep) Egen udgivelse

2012 – Through The Mud Sony Music

Med Mother Lewinsky:

2013 – Mother Lewinsky (ep) PDH Music

Like this Article? Share it!

Comments are closed.