På jagt efter guld i sorten muld

By Dorte Heide |

Der er mindst lige så meget saft og kraft i en middelalderballade som i en krimiserie på Netflix. Det mener Martin Ottosen fra Sorten Muld, som folkemusik.dk har mødt til en snak om at gå på hugst i støvede arkiver og sætte elektronisk stød til folkeviser. Det er aktuelt, fordi en række musik- og kulturskoleelever netop nu graver sig ned i noget af det samme materiale i forbindelse med Rethink Folk Music, der er et projekt under Kulturby Aarhus 2017.

Det sorte vand stod en halv meter op mellem søjlerne under kælderens hvælvede loft, hvor studene engang havde gået, og nu stod foran en renovering.

– Her skal vi arbejde! Her er den helt rette mytiske stemning, tænkte Martin Ottosen, da han så kælderen under producer Henrik Munchs studie i Studestalden i Aarhus for første gang i 1995.

Sammen med sin kæreste Ulla Bendixen havde han set en kobling mellem de nordiske middelalderballader og den moderne elektroniske musik. En kobling, der skulle vise sig at ramme lige ned i tidsånden, og føre dem i stald hos Sony Music, til Roskilde Festival og på turnerer i Danmark og Norden.

– Vi var hverken folkemusikere eller elektroniske musikere, men vi kunne se, at der var den her samme grundtone, som musikken udfolder sig fra. Og nu var det teknisk muligt at indspille flere audiospor ind over den elektroniske musik, og dermed blande rigtige instrumenter og sang med det elektroniske.

I foråret tager en række museer og musik- og kulturskoler i Region Midtjylland arven op efter Sorten Muld, når de tørrer støvet af den danske velbevarede nationalskat af folkemusikalsk nodemateriale fra arkiver og samlinger. Anledningen er projektet Rethink Folk Music under Kulturby Aarhus 2017. Her skal de unge gentænke folkemusikken, og få den til at leve i nutidens tonesprog. Sorten Muld greb det an på én måde, men der er 100 andre måder. Og stadig meget guld at hente i arkiverne, mener Martin Ottesen:

– Hvis man først får kigget forbi de her lag med, at papiret er gulnet, og det er svært at tyde, så er der helt sikkert meget at komme efter. Bare det at generationerne skifter, og det er nye øjne og kreative kræfter, der kigger på det, vil gøre, at resultatet bliver et helt andet.

På niveau med Sherlock
Tilbage i 1995 var Sorten Muld blot nogle strøtanker uden en færdig tone i et manifest, der var blevet udvalgt af Aarhus Kommune som et bidrag til Kulturby København 1996. Da Martin Ottosen hoppede på cyklen ned til de åbne arkiver under Aarhus Hovedbibliotek, havde han ingen idé om, hvor mange timer han skulle komme til at tilbringe foroverbøjet over det ti-bind store attenhundredetals værk ”Danmarks Gamle Folkeviser”

– Jeg blev overrasket over at finde så mange fantastisk gode historier om saftige hævnmord og piger, der lokkes i evig fortabelse af underjordiske bjergvæsener. Historier, som fuldt ud lever op til moderne krimier på Netflix. Det er de samme ting, der tænder os nutidsmennesker. Kærlighed. Ulykkelig kærlighed, jalousi. Hævnlyst. Magtmisbrug. Og så er de fyldt med sex, lyst, mord og hor.

Martin Ottosen fandt enten hele færdige melodier eller bare en lille frase, som satte noget i gang hos ham. Herefter forholdt han sig meget frit til både tekst og melodi og blandede sangen og fortællingerne. Ofte var der mere end 108 vers, som han kondenserede kraftigt for at give det et moderne udtryk, men trak samtidig essensen i historien med ind i de nye versioner:

– Vi bibeholdt det narrative, fremadskridende handling, og forholdt os meget filmisk til det musikalske udtryk.

Martin Ottosens elektroniske isenkram udgjorde en spolebåndoptager og en Atari-computer, der i dag ville svare til en stentavle, og derfor kom den elektroniske producer Henrik Munch ind i billedet.

– Henrik var allerede dengang helt fremme på det elektroniske og havde brugt alle sine konfirmationspenge på elektronisk isenkram. Jeg lavede som regel nogle skitser hjemmefra, hvor jeg fik Ulla til at synge et vers ind, og fik slået tonen an i forhold til, hvordan tempoet og stemningen kunne være, og så fandt vi sammen med Henrik de rigtige lyde. Hele lydlandskabet, fandt vi ud af, var mindst lige så vigtigt.

En styret leg
I studiet i Studestalden kom og gik også syreguitarister, jazzbassister, afrikanske percussionister og folkemusikere, og der blev brugt gamle middelalderinstrumenter som sækkepiber, drejelirer og jødeharper. Når gæsterne forlod studiet, trak bandet i lydkitlerne og dissekerede lydfilerne.

-Det var en styret leg, hvor vi lod nummeret loope i lang tid. Vi endte måske med at finde et fire sekunders loop, som vi kunne bruge, fordi det kastede en bestemt stemning fra sig.

Når musikskoleeleverne kaster sig over ridderviser og skæmteviser, er det vigtigt, at de sætter nogle benspænd for sig selv og stiller nogle bundne opgaver, anbefaler Martin Ottosen:

– At alle muligheder er åbne er uoverkommeligt, og min erfaring er, at det ødelægger kreativiteten. Ideerne flyver fra dig. Hvis du derimod binder den ene arm på ryggen, har du noget at reflektere dine ideer og kreativitet op i mod, og det gør, at du får lavet noget, der er langt mere spændende.

Og så skal de unge føle sig fri til at behandle materialet skånselsløst, så der er plads til nutiden og deres egen kreativitet:

– Man skal bare kaste sig ud i det, og så gribe fat i det, som man synes er interessant. Forholde sig fuldstændig fri til at klippe det i småstykker, og samle det på ny. Du kan gøre alt, for du fjerner jo ikke noget. Nogle få gange blev Sorten Muld skudt i skoen, at vi ødelagde de gamle folkeviser, men vi har ikke visket alt det gamle væk. Tværtimod har vi prøvet at pege på det, som vi har bearbejdet, og hvor vi har taget det fra. Hvis man gerne vil finde originalerne, er det stadig muligt.

Fakta:

Sorten Muld har udgivet albummene:

Sorten Muld (EP) – 1996

Mark II – 1997

III – 2000

Jord, Luft, Ild, Vand – 2002

Vandt i 1997 to grammyer for henholdsvis Årets Techno Udgivelse og Årets Producer.

Her gik de på hugst:

”Danmarks gamle folkeviser” af Svend Grundtvig

”Danske folkeviser: Et hundrede udvalgte danske viser af Jørgen Lorenzen og med tegninger af Ib Spang Olsen

”De forsvundne – hedens sidste fortællere” af Palle Ove Kristensen

”Gamle kildevæld – portrætter af danske eventyrfortællere og visesangere fra århundredeskiftet” af Evald Tang Kristensen og Peter Olsen

Like this Article? Share it!

Comments are closed.