Øget tysk spot på Tønder Festival

By Henrik Friis |

Et ekstra kontingent nordtysk branche og medier kommer til Tønder til august – dels for at opleve Folk Spot-koncerterne, men også den særegne festival som helhed. Målet er såvel øget tysk deltagelse på tilskuerside som musikeksport.

I Nordtyskland er der ingen folk-festival i samme størrelsesorden som Tønder Festivalen. Og i en tid, hvor både Skandinavien og det folk-orienterede virkelig er in-begreber hos den store nabo i syd, bør den traditionsrige danske musikbegivenhed være en lækkerbisken for området gående fra grænsen og helt ned til Hamburg.

Det er rationalet bag det tiltag som ROSA-Folk (ROSAs sekretariat for Folkemusik) stabler på benene i forbindelse med årets festival.

Dels via et samarbejde med fire forskellige tyske medier – dels ved at få tyske branchefolk til festivalen. Både for at de skal opleve de seks danske Folk Spot-grupper Asynje, Tradish, Svøbsk, Trias, Nordens Tone og Fromseier/Hockings, men selvfølgelig også festivalen og dens program som helhed.

Fire medie-samarbejder

– Vi har lavet aftale med fire medie-partnere, fortæller Christian Buhl fra samarbejdspartneren FACTORY 92, der er baseret i Hamburg:

– Det nye folkmagasin Rookie omtaler festivalen og dens program med halvsides artikel – Rookie udgives af Springer-koncernen, der også udgiver Rolling Stone Magazine, MusikXpress m.v.

– Vi har aftale med ByteFM, hip on-lineradio med 20.000 lyttere, og der vil bl.a. være interview, konkurrencer m.v. på online-platformen Byte Magazine. Vi har aftale om foromtale og konkurrencer med store Delta Radio i Kiel, som dækker Schleswig Holsten og har 450.000 lyttere. Og også med den nordisk orienterede blog Fast Forward Magazine, som både vil foromtale og anmelde festivalen.

– Og så er det netop blevet bekræftet, at store RBB Radio Eins – som dækker Berlin- og Brandenburg-området og har 100.000 lyttere pr. time – laver en hel times specialudsendelse fra Tønder Festivalen, fortæller Christian Buhl, der mener at beliggenheden ved vestkysten, samt Tønder bys hygge og overskuelige størrelse er vægtige salgsargumenter. Og som sammen med musikken og selve festivalen burde virke tiltrækkende for mange gæster syd for grænsen.

15-20 medie- og branchefolk

Ud over repræsentanter fra flere af ovennævnte medier er der foreløbig tilsagn om deltagelse fra folkmagasinet Roadtracks samt pladeselskabet ADP. Men i det hele taget regner Christian Buhl at få lavet aftaler med 15-20 tyske branchefolk om festival-deltagelse, som skal lægges oven i de internationale gæster som Tønder Festivalen selv tiltrækker.

I år lægges vægten for ovennævnte fremstød især på medierne ”for at få budskabet om Tønder Festivalen ud til flest muligt festivalgængere” for ad åre at styrke tilskuertilslutningen fra det tyske. Men selvfølgelig er eksport af dansk musik også en del af ideen, og ud over selve koncerterne vil de tyske branchegæster deltage i seminarer med fokus på den danske folk-scene såvel som det danske musikmarked som helhed.

Tønder Festival

www.tf.dk 

Twitter: #tonderfestival

Factory 92, Hamburg

factory92.eu

Danish Roots – Growing in the World

www.danishroots.eu 

Twitter: #folkspot13 og #danishfolk

Like this Article? Share it!

Comments are closed.