Mellem folkemusik og pop-sangskrivning

By Søren Jensen Lund |

Hvad har pop-sangskrivning at gøre med folke- og verdensmusik? Det var et af spørgsmålene ved det sangskriver-symposium, der blev afholdt på Boltinggaard Gods i starten af november. Her skulle folke- og verdensmusikere trække på erfaringer fra kommercielle sangskriver og arbejde med nyt materiale på tværs af genrer.

Tommy Gee har stor succes som producer og sangskriver, og arbejder til dagligt i Los Angeles, hvor han penner og producerer hits for Warner Music.

– Jeg fik idéen sammen med Gunnar Madsen (ROSAs daglige leder, red.). Vi snakkede om, hvordan det kunne være, at svenskerne altid har haft flere hits end danskerne, og så kom vi til at snakke om, hvordan svenskerne har været gode til at acceptere deres musikalske baggrund. Deres folkemusik har ikke været noget, man har gemt væk, som vi måske synes danskernes har været. Vi kom til at snakke om Abba, og om hvordan deres baggrund i folkemusikken har haft stor betydning for deres pop. Så vi fik idéen om at prøve at lave et symposium, hvor vi tog folk fra folkemusikverdenen og pop-verdenen, satte dem sammen og så hvad, der skete, uden at lave sådan rigtig faste rammer, fortæller Tommy Gee.

symp3

Symposiet bød på oplæg fra instruktørerne og forskellige sessions, hvor deltagerne på tværs af genrer, arbejdede med melodier og sange.

– Gavin Jones er en engelsk sangskriver, som bor i Stockholm og er signet til Universal Publishing. Han har lavet hits for Zara Larsson, som har været et kæmpe europæisk hit. Han er en ung sangskriver, super grundig og går meget op i at gennemgå de melodier, han laver, så jeg tænkte, at han var en god sangskriver, at få med. Så er der Johan og Per Erik Moreaus som er far og søn. Per Erik er en legendarisk svensk folkemusiker, som blandt andet har spillet med Benny Andersson (fra Abba, red.) i mange år, og Johan er vokset op i folkemusikmiljøet, men er blevet pop-producer. Så jeg synes, det er interessant, hvordan han er blevet formet af folkemusikmiljøet, men har taget det et helt andet sted hen, forklarer Tommy Gee.

Nicklas Sahl var den yngste deltager på symposiet. Trods sin unge alder er han allerede dybt involveret i sangskrivning, men folkemusikken var ny for ham.

– Det har været fire rigtigt gode dage med først og fremmest nogle nye bekendtskaber fra en anden genre, end jeg er vant til – den her folk-musik. Det har faktisk gjort et ret stort indtryk på mig. Selvom jeg selv er mere ovre i pop-sangskrivning, så har det givet noget rigtigt godt. Især hvor der bare har været folk, der var sindssyg gode til at spille på violin eller på harmonika, det har givet et nyt indtryk – et nyt lydbillede, fortæller Nicklas Sahl.

symp1

For Jullie Hjetland har folkemusikken spillet en stor rolle, men hun kunne sagtens bruge nogle af de teknikker og tips, de professionelle sangskriver gav videre.

– Det er fedt at få smidt nogle tanker på bordet, men det har også været meget intenst, for i det øjeblik, man begynder at diskutere noget, som jeg på en eller anden måde tager for givet, så bliver jeg nødt til at tage min egen indstilling op til revurdering. Det tror jeg er meget sundt at gøre i det her miljø, fortæller hun.

Deltagerne på symposiet kom mange steder fra. Der var traditionelle sangskrivere, folkemusik-instrumentalister og sangerinder, der arbejder med nordisk såvel som bulgarsk sang. Bjonko Chalgija har i en årrække spillet balkan beat, og har været med til at kickstarte balkanbølgen i Danmark. For ham var det inspirerende at møde de ni andre kunstnere og musikere, som var med på symposiet

– Det har været rart at komme ind i deres verden og få et indblik i, hvad de laver, hvad de sætter pris på, og hvad de gør mest ud af. Det kan jeg bruge i mit daglige virke som musiker. Og især det at man kan skabe nogle kontakter, der kan være brugbare på et tidspunkt og få nogle venskaber der er blevet opbygget automatisk og naturligt, når man er så meget sammen i de her tre-fire dage, fortæller Bjonko Chalgija.

Flere af deltagerne blev inspireret af den måde, sangskriverne arbejdede på. Især deres evne til at strukturere deres arbejde, blev nævnt af mange. For de professionelle sangskrivere var det også en luksus at få lov til at eksperimentere i løse og uformelle rammer.

– Det er noget, vi i pop-verdenen sjældent har mulighed for. Det er rigtigt godt, at der har været god tid til at falde til rette og lære hinanden at kende, fortæller Tommy Gee, der sagtens kunne se forskel på den måde, som folkemusikerne og de som kommercielle sangskrivere arbejder på:

Ud fra dem, som har være her, virker det umiddelbart som om, at dem fra folkemusikverdenen er ekstremt meget fokuseret på kvaliteten af deres musik, og at det her stykke musik, de har lavet, er noget de selv kan lide, hvor vi i popverdenen måske er mere strategiske og tænker lidt mere. Det er nok forskellen, fortæller Tommy Gee.

Like this Article? Share it!

Comments are closed.