Efterskoleelever vil have folkemusik

By Søren Jensen Lund |

Banjoer og mandoliner står side om side med elguitarer i musiklokalet på Rudehøj Efterskole, og balkanmusik er en ligeså naturlig del af playlisterne som Kanye West. Folkemusik.dk var med, da Asynje tog på ROSA’s efterskole-turné.

Der er rift om mandolinerne, når eleverne skal vælge instrumenter. Folk-bølgen har fundet vej til musiklokalet på Rudehøj Efterskole ved Odder, og de unge er vilde med de mere specielle instrumenter.

”Jeg ville gerne spille banjo, så jeg spurgte Helene, vores lærer, om de ikke kunne anskaffe én. Det kunne de godt, og så startede det derfra. Så er der kommet flere og flere sjove instrumenter. Jeg spiller også lut og mandolin,” fortæller Frederik Lunøe, der er elev på musiklinjen på Rudehøj Efterskole.

Asynje har netop afsluttet den sidste koncert på efterskoleturnéen (E-Turen), og på og omkring scenen vrimler det med elever, der interesseret spørger ind til fløjter, nøgleharper og drejelirer. Under kyndig vejledning får de lov til at spille på instrumenter, som de for kort tid siden slet ikke vidste eksisterede.

asynje-e-tur-web3”Der er en folkemusikbølge i radioen som aldrig før,” siger Helene Jørgensen, der er musiklærer på Rudehøj Efterskole. ”Vi har Bon Iver, The Lumineers og fra Danmark Hymns From Nineveh, der også er inspireret af folkemusik. Der er mange der er inspireret af folkemusikbølgen og har elementer af det, og det lytter eleverne til og synes er rigtigt spændende. Specielt et band som Bon Iver er virkeligt populært. Når de så møder det fra USA og hører det i radioen, bygger de ikke bro til deres egen kultur, men når vi har Asynje med her, hvor de ser instrumenterne, så kan man begynde at identificere sig med det på en anden måde.”

Stefan Almquist Kjeldsen spiller selv saxofon, og han er vild med den energi, der er i balkan-musikken. Efter koncerten med Asynje har han fået blod på tanden for den nordiske folkemusik.

”Det her er mere trance-agtigt. Det er helt vildt fedt, selvom der er ikke gang i den på samme måde,” fortæller Stefan. ”Jeg er selv meget glad for det nordiske og den til tider lidt melankolske stemning, der er i Norden – især hvis vi kigger på Island og Norge. Norden har også en helt vild fed fortid, som jeg synes er interessant, og så er det fedt, at de kan bringe nogle af instrumenterne fra fortiden hen til hvor vi er nu, og stadigvæk bruge dem,” fortæller Stefan.

Koncerten på Rudehøj Efterskole var den sidste af fire efterskole-koncerter, som Asynje spillede i forbindelse med ROSA’s E-Tur. Tidligere har artister som Linkoban, Sebastian Lind, Panamah, Wafande og Nelson Can spillet efterskole-koncerter i E-Tur-regi, men med Asynje var det første gang, at den nordiske folkemusik var med.

asynje-e-tur-web2”Det er gået rigtigt godt, og det er sjovt at se hvordan de unge mennesker har været rigtig meget med på alle de skoler, vi har været på,” fortæller Nanna Barslev, der synger i Asynje. ”De har taget godt imod os. De kommer tit ind sådan langsomt, og stiller sig langt fra scenen, og kigger mærkeligt på os, men efterhånden får vi dem mere og mere med ved at inddrage dem i vores dans og vores musik.”

Publikumsinddragelsen er vigtig for Asynje. Eleverne bliver opfordret til at danse, og under nogle af numrene blev de instrueret i simple danse og lege.

”Vi har taget en vikingeleg med, som hedder fedtpind, og den har virket over al forventning. Eleverne skulle stå i en cirkel og dyste mod hinanden, mens vi spiller et instrumentalt nummer. Det virker rigtigt godt, især når gulvet er sådan, at man kan trampe,” siger Søren Hammerlund fra Asynje. På scenen har eleverne kastet deres kærlighed på hans drejelire.

”De er altid meget interesserede i instrumenterne. Vi inviterer folk op til at prøve instrumenterne, at se på dem og høre os fortælle om dem,” slutter Søren Hammerlund.

Like this Article? Share it!

Comments are closed.